Gratis webinar

Samenwerkingsverband PO 22-02

Voor het samenwerkingsverband PO 22-02 organiseert PVO Cedin in september en oktober 2021 een aantal online webinars waarin we dieper ingaan op onze dienstverlening of juist meer vertellen over veelvoorkomende thema’s waar professionals in het onderwijs mee te maken kunnen hebben. Deelname is gratis. We vragen je alleen om je vooraf aan te melden. Dat doe je hier!

Binnen ons team is veel expertise en ervaring op het gebied van chronische ziekte en aandoeningen, fijne en grove motoriek en sensorische prikkelverwerking. Het doel van Paramedisch & Verpleegkundig Onderwijsadvies is om kennis en vaardigheden over te dragen aan leerkrachten, zodat zij zelfstandig leerlingen die zich motorisch anders ontwikkelen of te maken hebben met een (chronische) aandoening kunnen laten leren. In deze webinar stellen wij ons aan jou voor.


Programma

- Welkom

- Medische zorg in de klas

- Houding & beweging en prikkelverwerking casus - Spaak en taal

- Contact / Aanmelding

Het uitvoeren van medische handelingen op school brengt risico’s met zich mee, ook op juridisch vlak. Soms ontkom je er als leerkracht niet aan om betrokken te worden bij de zorg van een ziek kind. Daarmee word jij als leerkracht partner in zorg en zal je ook medische handelingen bij een kind gaan verrichten. In deze situatie is de positie van leraren een bijzondere. In elk geval eentje die je zorgvuldig moet benaderen.

Op de basisschool leren kinderen schrijven. Met los schrift, verbonden schrift, linkshandig of rechtshandig. Maar welk kleur- en schrijfmateriaal kan je het beste aanreiken? En hoe stimuleer je een goede pengreep? Wat is dan een goede manier van aanleren van letters en cijfers? Hoe stimuleer je een goede schrijfhouding? Wanneer kies je voor verbonden schrift en wanneer voor losse letters?

Hoe laat je kinderen met motorische problemen zo goed mogelijk meedoen aan sport en bewegen? En met welke instructies kunnen deze kinderen het beste uit de voeten tijdens de gymles? Is er alternatief sport- en spelmateriaal zodat we kunnen kijken hoe meedoen wél lukt. Als er sprake is van beperkingen, kan het zijn dat de leerling dingen absoluut niet mag / kan doen. Wat is de belastbaarheid en hoe bepaal je als leerkracht dat iets wel of niet kan? Hoe houden we deze leerling betrokken bij de (groeps)activiteit? Wat kan je doen als omkleden lastig blijkt?