Studiemiddag

Vitaal op school

'Meer fitte, vrolijke, energieke leerlingen én leerkrachten in je school'

Een inspirerende training over vitaliteit, ontspanning en beweging in het onderwijs. Hoe is het gesteld met de energie, motivatie en veerkracht van leerlingen, leerkrachten en de directeur bij jullie op school? Om lekker te kunnen leren en werken is een gezonde balans nodig. Aan de hand van de thema's bewegen, ontspanning, balans, levenslust en leerplezier gaan we aan de slag. Bespreekpunten als jouw beweegidentiteit, stress, gedrag, werkdruk, schoolorganisatie en cultuur komen op dynamische wijze aan bod en vertalen we naar wat morgen mogelijk is.

Achtergrond

Vitaliteit en gezondheid is een belangrijk maatschappelijk onderwerp. In het onderwijs staat dit soms op gespannen voet met de hoge ervaren werkdruk en een aantal andere aspecten zoals het volle programma, passend onderwijs en de druk op cognitieve prestaties. Deze training gaat vanuit de onderwerpen bewegen, ontspanning, balans en geluk in op de huidige situatie op jouw school en mogelijkheden die er zijn om dingen anders te doen.

Doel

Het maken van een plan waar je als leerkracht, school of bestuur morgen mee aan de slag kunt.

Dat doen we door:

  • Het inspireren van teams aan de hand van de thema's bewegen, ontspanning, balans, levenslust en leerplezier;
  • Het creëren van bewustwording over het belang van vitaliteit in het onderwijs en je eigen rol en mogelijkheden daarbij;
  • Het verstrekken van achtergrondinformatie over de werking van het brein, de effecten van stress en het belang van een goede balans;
  • Het geven van praktijkvoorbeelden over bewegen en vitaliteit in de klas.


Tijdens deze training krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het belang van een goede balans tussen inspanning en ontspanning op school?
  • Wat is het belang van bewegen en vitaliteit voor het leren van leerlingen en hoe pas je het programma daar op aan?
  • Wat zijn belangrijke factoren om balans te creëren tijdens de schooldag?
  • Wat doet stress met mensen en welke mogelijkheden heb je als school (of bestuur) om hier mee om te gaan?
  • Hoe kun je een plan maken voor je school waar vanuit verschillende invalshoeken gewerkt wordt aan vitaliteit in de breedste zin van het woord?


Vitaliteit, energie, balans en bewegen

  • Wat is jouw eigen beweegidentiteit?
  • Wat is het belang van bewegen voor je brein, voor het leren en voor het welbevinden?
  • Hoe creëer je balans voor jezelf en de leerlingen?

Ontspanning, stress, leerplezier en levenslust

  • De dagelijkse denkpauze
  • Wat is stress en wat zijn de effecten van stress?
  • De formule: Vitaliteit + Authenticiteit = Levenslust

Positieve gezondheid en het maken van een plan

  • Het model Positieve gezondheid
  • Praktische tools voor morgen
  • Een plan van aanpak voor de school
  • De deelnemers hebben kennis vergaard over achtergronden en het belang van vitaliteit en bewegen op school.
  • Aan het einde van de dag hebben de deelnemers zelfinzicht gekregen en dit vertaald naar hun eigen spelsysteem in de groep.
  • Aan het einde van deze dag is er een scherp plan van aanpak gemaakt voor de school, waar doelen in staan die meteen toepasbaar zijn.
  • Aan het einde van de dag gaan de deelnemers geïnspireerd naar huis met een aantal praktische tools.