Incompany training

Verdieping rekendidactiek voor onderwijsassistenten

Kunnen rekenen op je onderwijsassistent!

In de praktijk werken onderwijsassistenten vaak ‘naast’ de leerkracht in de klas. Als het gewenst is dat de onderwijsassistent gaat rekenen met (groepjes) leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte, is het essentieel om zowel didactisch als pedagogisch voldoende onderlegd te zijn. De cursus 'Verdieping rekenen voor onderwijsassistenten' gaat met name in op vakspecifieke kennis voor rekenen en daarnaast het vergroten van de eigen rekenvaardigheid van de onderwijsassistent.

Als onderwijsassistent is het van belang (globaal) zicht te hebben op de leerlijnen in de onder-, midden- en bovenbouw. Daarnaast is kennis hebben van en het kunnen gebruiken van modellen, zoals het handelingsmodel, van grote waarde voor je didactisch handelen. Zo leer je het belang van het maken van vertalingen van formele sommen naar schematische, visuele of concrete representatie en andersom. We gaan in op het geven van goede instructie en motiverende en effectieve oefeningen.  

De kennis van het rekenonderwijs wordt op de volgende onderdelen verstevigd:

  • Het leren denken in leerlijnen.
  • Kennis hebben van de verschillende rekenmodellen.
  • Basisstrategieën kunnen aanleren.
  • Leren automatiseren.
  • Werken met EDI en de methode.
  • Eigen rekenvaardigheid.

 De bijeenkomsten zijn sterk praktijkgericht en de opgedane kennis en vaardigheden kunnen direct de volgende dag worden ingezet.


Wat anderen zeggen over deze training:

“Wat ik zeker meeneem is het rekenmuurtje. Ik vond het allemaal heel duidelijk uitgelegd! En de tips voor de diverse sites zijn ideaal!”

“Zeer leerzaam! Ik weet nu veel beter hoe ik eventuele problemen bij een leerling kan signaleren en wat ik er dan mee kan doen”.