Cursus

Tandem-Driedaagse: leiderschap, management en cultuur

Driedaagse cursus voor het tandem: directeur en intern begeleider. “We weten nu allemaal wat er op ons bordje ligt. De lijnen zijn duidelijk. We komen niet meer in elkaars vaarwater."


Het tandem van directeur en intern begeleider kan een energieke samenwerking tot stand brengen tussen teamleden, hoe sterk ze ook in leeftijd, ervaring, mensbeeld, persoonlijkheid en ambitie van elkaar verschillen. Vroeg signaleren, op tijd bijsturen, corrigeren met behoud van de relatie en goed voorbereid zijn op spanningen tussen volwassenen begint na de laatste cursusdag. Samen als tandem aan de slag? In deze cursus driedaagse leer je als tandem alles over leiderschap, het oplossen van dilemma’s en de invloed van cultuur.


Inhoud per bijeenkomst

Directeur en intern begeleider willen graag werken aan een energiek team. Met voorbeeldgedrag en goede gesprekken leg je daar als tandem een solide basis voor.


Op de eerste dag verbinden we de volgende punten stevig met elkaar. Dat doen we vanuit de cruciale basisbegrippen teamspirit, discipline en mentale ruimte:


  • beroepsernst
  • gelijkvloersheid
  • warme aanwezigheid
  • hiërarchie
  • prestatiedruk
  • regels
  • handhaving
  • gesprekken voeren met open vizier
  • evalueren met open mind
  • elkaar uitnodigen en stimuleren


Door het samenbrengen van deze punten in een matrix, kun je snel de oorzaken van ongewenste ontwikkelingen vaststellen en collega’s die afspraken of adviezen naast zich neerleggen, bijsturen. Hiermee heb je als tandem een instrument in handen, dat de basis is voor het structureel werken aan de schoolcultuur.

Een teamlid wijkt af van afspraken met de directeur. Een ander negeert de aanbevelingen van de intern begeleider. Beiden doen dit zonder enige vorm van overleg. En ze doen het vaker.


Het tandem heeft na bijeenkomst 1 een matrix in handen om collega’s bij te sturen die afspraken of adviezen naast zich neerleggen. Tijdens bijeenkomst 2 analyseer je als collega’s bestaande dilemma’s binnen jouw school.

  • Zijn het er veel?
  • Hoe zijn ze ontstaan?
  • Hoe kunnen we ze doorbreken?
  • Wat moet ons plan van aanpak zijn?


Kenmerkend voor bijeenkomst 2 is daarnaast een benadering die zicht geeft op complexiteit en licht werpt op het niet-gemanaged gebied. Door duidelijkheid te creëren in kerntaken en werkafspraken, bevorderen we prettig werken met een energiek team en kun je beheerst escaleren als de situatie daar om vraagt.

Voor iedere directeur en intern begeleider is omgaan met grote gevoelens als angst, boosheid en verdriet een standaardsituatie.


Teamleden, ouders en opvoeders kunnen uit balans raken. En als dat gebeurt kunnen hun emoties de rust verstoren die nodig is om prettig te werken en lekker te kunnen leren. Als tandem goed voorbereid zijn op de momenten waar emoties de redelijkheid overnemen, is het halve werk.


Tijdens bijeenkomst 3 kijken we naar de moeilijke lijn tussen emotie en ratio. Ook verkennen we het belang van duidelijkheid en prioriteit ter voorkoming van grote gevoelens. We noemen dit outputmanagement.


Daarnaast komen diverse voorspelbare patronen aan de orde, die een rol kunnen spelen bij een emotioneel conflict en die je kunt gebruiken op momenten als je ‘door de pijngrens gaat’. Door deze patronen te herkennen en kennis te hebben over het emotioneel conflict, zorg je ervoor dat je als tandem stevig in het zadel zit!


Het herkennen van de bovengenoemde patronen wordt gekoppeld aan een methode waarmee je collega’s aanspreekt als dat nodig is. Het is een stap-voor-stap aanpak. Ga je iets vragen? Iets bepraten? Nee zeggen? Kritiek weerleggen die je ontvangt?


Oud-deelnemers over de Tandem-Driedaagse

“Het is een waardevolle cursus geweest. De afbakening tussen de rollen: teamlid, intern begeleider en directeur zijn nu absoluut helder.

De leraar is verantwoordelijk voor goed onderwijs. De intern begeleider heeft een adviserende rol, adviseert uitsluitend op verzoek en oordeelt niet. Als directeur word ik alleen ingeschakeld als het niet anders kan. En dat is nog maar zelden.

We weten nu allemaal wat er op ons bordje ligt. De lijnen zijn duidelijk. We komen niet meer in elkaars vaarwater.”

Mark Woltman, Openbaar Onderwijs Emmen

 

“Samen op de tandem, als directeur en Ib-er, was voor ons een eyeopener! Het oer-conflict van het onderwijs herkennen en erkennen is gewoon waardevol. De dilemma’s binnen een school bespreken? Dat doe je binnen je team!

En afspraken maken? Dat kan in 7 regels, meer is echt niet nodig.” 

Jitske Cats en Geert Braaksma, CBO De Greiden

 

“De Tandem-Driedaagse die Nicole en ik hebben gevolgd was leerzaam en prettig.

De ontspannen wijze van lesgeven, de humoristisch confronterende manier van doen. Ik heb het meest geleerd van het woord beroepsernst en ook van de regels die je nodig hebt om een team draaiende te houden.

En het belang van een goede en duidelijke relatie met ouders.”

Diane Duin, Stichting Leerzaam West Friesland