Sterk praktijkgericht
Beschikbaar in heel Nederland
Ontvang € 1000 STAP-subsidie
Effectiever ondersteunen bij taal en rekenen
Onderwijsassistenten voeren allerlei activiteiten uit die bijdragen aan een betere ontwikkeling van kinderen. Je begeleidt hiervoor onder verantwoordelijkheid van de leerkracht individuele of kleine groepjes leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Bijvoorbeeld bij rekenen of taal. Wil jij leren hoe je zélf (groepjes) kinderen op het gebied van rekenen en/of taal extra kunt ondersteunen? En wil je ook de begeleidings- of instructiemomenten kunnen vormgeven? Dan is deze online training echt wat voor jou.
Over de training
Met deze training vergroot jij je algemene didactische én vakspecifieke kennis. Je krijgt ontzettend veel ideeën en tips die jou helpen om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden bij rekenen en/of taal. Je kunt zelf kiezen of je de training over taal of de training over rekenen volgt. Allebei kan natuurlijk ook!
Beide trainingen bestaan uit drie online bijeenkomsten. Ook krijg je toegang tot de Cedin Academie. Voor elke bijeenkomst zetten wij hierin studie- en achtergrondmateriaal voor je klaar.
Onderscheid maken tussen rekenbegrip en rekensnelheid helpt om de rekenvaardigheid van leerlingen te vergroten. In de training Rekenen gaan we hiermee aan de slag.
Bijeenkomst 1 – rekensnelheid (automatiseren)
- Doorgaande lijn automatiseren
- Effectieve didactiek bij automatiseren
- Samenwerken met de leerkracht
- Begeleiden van kinderen met specifieke automatiseringsproblemen
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Het geven van feedback aan kinderen
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 2 -rekenbegrip
- Leerlijnen rekenen
- Rekenmodellen (hoofdfasenmodel, handelingsmodel, 3-slagmodel)
- Begeleiden van kinderen met specifieke rekenproblemen
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Het geven van feedback aan kinderen
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 3 - instructie
- Effectieve rekeninstructie (EDI)
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Rekenbeleving en feedback
- Samenwerken met de leerkracht
- Praktijkopdracht
Technisch lezen, spelling, en begrijpend lezen, hoe kun jij (groepjes) kinderen op deze gebieden extra ondersteunen? In de training Taal gaan we hiermee aan de slag.
Bijeenkomst 1 - Technisch lezen
- Leerlijn technisch lezen
- Effectieve didactiek bij technisch lezen
- Samenwerken met de leerkracht
- Begeleiden van kinderen met specifieke leesproblemen
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Het geven van feedback aan kinderen
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 2 - Spelling
- Leerlijn spelling
- De auditieve benadering van spelling
- De vijfstappendidactiek
- Begeleiden van kinderen met specifieke spellingproblemen
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Het geven van feedback aan kinderen
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 3 - Begrijpend lezen
- Leerlijn begrijpend lezen
- Modelen en ‘hardop denken’
- Effectieve didactiek bij begrijpend lezen
- Begeleiden van kinderen met specifieke problemen op het gebied van begrijpend lezen
- Inzetten van gevarieerde werkvormen
- Het geven van feedback aan kinderen
- Praktijkopdracht
Onderwijsassistenten in het basisonderwijs
Beide trainingen bestaan uit drie bijeenkomsten van 2 uur. Houd daarnaast rekening met ca. 1 uur zelfstudie en werkopdrachten per bijeenkomst.
Inschrijven
Training Rekenen én Taal (online)
28 september 2022
Training Rekenen (online)
28 september 2022
Training Taal (online)
23 november 2022


Heb je vragen over deze training of ben je benieuwd of de training bij jou/jouw team past? Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.
Vraag trainingsadvies aan