Incompany training

Spelend leren lezen met SpeLezen

Boeken dicht, de hoeken in!


De huidige methodes om te leren lezen zijn voor sommige kinderen als een dieet en voor anderen gaat de methodetrein te snel en mogen ze erachteraan rennen… Kinderen in groep 4 die de tweetekenklanken nog omkeren enzovoort. Als leerkracht heb je je handen er vol aan!


Over de cursus

SpeLezen is een aantrekkelijke aanpak om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen (en schrijven) in de onderbouw en is een must om te gebruiken in de combinatiegroep (1)2/3 of 3/4.


Elke dag een gezamenlijke start waarbij de letterkennis en elementaire leeshandeling veelvuldig worden geoefend, maar dan niet saai… Lekker actief, veel visuele ondersteuning, gebaren en een vleugje theater maken het tot een spetterend geheel waar alle kinderen elke dag met plezier aan meedoen.


Of je nu met of zonder methode werkt/wil werken… SpeLezen is dé manier om je leesonderwijs een enorme boost te geven!

  • Enthousiasme
  • Humor
  • Leerzaam
  • Praktisch
  • Rust in de klas


Tip: De cursus levert nog meer op als je deze volgt met de volledige onderbouw en is heel goed te combineren met de scholing Mooi, weer spelen!


Inhoud per bijeenkomst


Bijeenkomst 1

In de eerste bijeenkomst krijg je een duidelijk beeld van de opbouw van SpeLezen en denk je na over je eigen visie en parels en puzzels uit de dagelijkse praktijk. Alle deelnemers krijgen een map met de werkwijze, materialen en de wetenschappelijke onderbouwing.


Bijeenkomst 2 en 3

In de tweede en derde bijeenkomst zoomen we in op de verschillende effectieve routines en de planning en organisatie. Je krijgt o.a. input op het gebied van peerfeedback, het vormgeven van een taalatelier, het vergroten van woordenschat, werken met eigen teksten en het omgaan met niveauverschillen.  


Bijeenkomst 4

Tijdens de vierde bijeenkomst presenteer je aan medecursisten hoe je met SpeLezen in je klas werkt en wat het effect daarvan is, door bijvoorbeeld foto’s, video’s en kinderwerk te laten zien. Dit levert veel ideeën en inspiratie op om het taalonderwijs in je eigen groep nog beter vorm te geven.  


Ervaringen van cursisten

“Zo even wat woorden die de cursus ‘SpeLezen’ typeren. Sylvia staat voor haar product, is ervaren en weet de kinderen (en de leerkrachten) enthousiast te maken voor vaste routines. Ze biedt een manier van lesgeven aan, waarin je (voor o.a. het automatiseren van letters en de elementaire leeshandeling) 1 routine (de lettersoep = een SpeLezen routine) doet. Hierin komen zowel de sterke als de zwakke leerlingen aan bod. Daardoor is er bij mij in groep 3/4 rust gekomen. We doen nu veel spelletjes, liedjes en rijmpjes waarbij de kinderen niet eens merken dat aan het leren zijn. Zeer aan te raden in combinatie met de cursus ‘Mooi weer spelen’.”