Professioneel coachen is steeds belangrijker en relevanter geworden in dienstverlenende organisaties. Zeker in scholen waar leerlingen leren, waar leerkrachten zich voortdurend ontwikkelen en waar zelfs de school als geheel streeft naar een lerende organisatie is er aandacht nodig voor het vitaliseren van het lerend vermogen. Coaching speelt hierin een cruciale rol. Coaching draagt sterk bij aan een leercultuur.
Jouw rol als coach
Je wilt het beste uit medewerkers en organisaties halen. Met feedback en reflectie wil je talenten en kwaliteiten in laten zetten op een resultaatgerichte manier.
De opleiding kenmerkt zich door de nadruk op de (organisatie) context en functionele benadering in wisselwerking met de gecoachte en anderzijds op de diversiteit van theoretische benaderingen en methoden met accent op de kwaliteit van de interactie. De mix van theorie, coachvaardigheden en reflectie zijn de belangrijkste bouwstenen van de opleiding. Het begeleiden van leerprocessen (c.q. coachen) vraagt van coaches het kunnen switchen van methoden, het confronteren, het faciliteren en het gesprekspartner kunnen zijn op verschillende niveaus van een organisatie. Of in coachtermen zowel mee-als tegenspeler kunnen zijn, waarbij multiperspectiviteit en metacommunicatie een belangrijke competentie is.
Onderstaande thema's komen tijdens de opleiding aan bod:
Waarom deze opleiding?
De opleiding Coach in het onderwijs voldoet aan de kwaliteitseisen van het StiR. De StiR is een onafhankelijk registerorgaan dat de kwaliteitsbewaking van coachopleidingen en coaches behartigt. Na het volgen van de opleiding kun je je laten inschrijven als erkend coach. Daarin ben je onderscheidend ten opzichte van vele andere coaches in Nederland
De opleiding wordt afgerond met een assessment. Het feitelijk coachen met reële 'klanten' is een substantieel onderdeel van de opleiding. Wil je meer weten over de inhoud van de opleiding? Vraag dan de gratis brochure aan.
Lesdag 1. Concepten van en in coaching
Lesdag 2. Basishoudingsaspecten van een coach
Lesdag 3. Professionele leertrajecten
Lesdag 4. Coachmethodieken
Lesdag 5. Coaching on the job VIB, beeldcoachen
Lesdag 6. De coach als persoon
Lesdag 7. Resultaat en effectiviteit van coaching
Lesdag 8. Zelfsturing in coaching; proef assessment
Lesdag 9. Diversiteit en coaching
Lesdag 10. Werkcontext van coaching
Lesdag 11. Integratie
Lesdag 12. Assessment
*Data, tijden en locatie worden in onderling overleg afgesproken en kunnen dus afwijken.
8 juni 2021
29 juni 2021
21 september 2021
12 oktober 2021
9 november 2021
14 december 2021
25 januari 2022
De opleiding tot Coach in het onderwijs wordt door Cedin aangeboden in samenwerking met Booombegeleiding.