Incompany training

Rammelende rekenbewerkingen groep 5-6

Als rekenen in groep 5 en 6 lastig wordt..


Leerlingen die in de groepen 5 en 6 rekenen lastiger vinden, hebben vaak problemen met het vlot kunnen rekenen tot 100. Deze leerlingen komen wel tot het juiste antwoord, maar hebben veel denktijd nodig. De basisbewerkingen zijn niet geautomatiseerd en in groep 3 en 4 zijn deze bewerkingen voor hen te snel gegaan. Daardoor raakt het kortetermijngeheugen al snel overbelast en wordt het steeds lastiger om complexere opgaven vlot uit te rekenen.


Over de workshop

In de workshop Rammelende rekenbewerkingen leer je hoe je als leerkracht deze leerlingen kunt ondersteunen.

We verkennen o.a. de leerlijn tot 100 (inclusief de tafels) en bespreken het belang van begrip en rekensnelheid. Deelnemers leren een effectieve opbouw te maken in de oefeningen, maken kennis met een aantal rekenspellen passend bij het rekengebied en bekijken hoe automatiseren voor leerlingen leuk kan blijven. Ook wordt de kracht van thuis oefenen besproken.

De volgende onderwerpen komen aan bod:


Kind:

  • Motivatie en hoe maak je gebruik van de stimulerende factoren van een leerling


School:

  • Leerlijnen en tussendoelen rekenen tot 100
  • Rekenbegrip en rekensnelheid
  • Relevante rekenspelletjes
  • De opbouw van een effectieve interventie


Thuis:

  • Thuis oefenen (spelletjes en geschikte apps)


De bijeenkomst is sterk praktijkgericht.