Bij scholing rondom rekenonderwijs gaat het vaak over standaardonderwerpen, zoals het handelingsmodel, effectieve instructie en het drieslagmodel. Niets mis mee, maar er is zo veel meer! In onze masterclasses gaan we het rekenonderwijs vanuit verschillende perspectieven herontdekken. Hierbij kun je denken aan spelend automatiseren en memoriseren, onderzoekend rekenen, rekenonderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen of kansrijke combinatiegroepen bij rekenen. Ook besteden we aandacht aan de nieuwste inzichten op het gebied van rekenonderwijs.
In het schooljaar 2019-2020 vinden er twee masterclasses plaats. De masterclasses zijn afzonderlijk van elkaar te volgen. Meld je aan en kijk samen met ons op een andere manier naar je rekenonderwijs!
Benodigde voorkennis masterclass
Om de masterclass te volgen is het een pré dat je basiskennis hebt over bijvoorbeeld de rekenontwikkeling van leerlingen, het handelingsmodel, het drieslagmodel en effectieve didactiek.
Masterclass 1 - Automatiseren en memoriseren (heeft reeds plaatsgevonden)
Automatiseren en memoriseren blijft een hardnekkig knelpunt in de rekenontwikkeling van leerlingen. Voor veel leerlingen heeft dit tot gevolg dat zij vanaf groep 5 steeds meer moeite krijgen met rekenen. Een overbelast werkgeheugen en afnemende motivatie spelen hierbij een grote rol. Veel leerkrachten vinden het lastig om leerlingen die moeite hebben met het automatiseren van basisbewerkingen en memoriseren van rekenfeiten, goede ondersteuning te bieden. Tijdens de masterclass bespreken we hoe je deze leerlingen weer op de rit krijgt en de motivatie verhoogt.
Na het volgen van deze masterclass:
Masterclass 2 - Onderzoekend rekenen
In het huidige rekenonderwijs is er veel aandacht voor directe instructie om leerlingen effectief en efficiënt rekenkennis en -vaardigheden bij te brengen. Maar, er is zo veel meer mogelijk! Rekenen vraagt ook om onderzoeken en ontdekken. Immers, zo zijn alle grote wiskundigen zoals Pythagoras, Huygens, Newton en Einstein ook tot hun inzichten en ontdekkingen gekomen. Via onderzoekend rekenen spreken we de nieuwsgierigheid, en daarmee de motivatie en betrokkenheid, van de leerlingen aan. Tijdens de masterclass verkennen we samen hoe onderzoekend rekenen er in de klas uit zou kunnen zien.
Na het volgen van deze masterclass: