Incompany training

Masterclasses hoogbegaafdheid

Onderwijs bieden aan slimme kinderen kun je heel ingewikkeld maken. Wij geloven in laagdrempelige en praktische aanpassingen om je onderwijs anders vorm te geven en daarmee beter tegemoet te komen aan de leerbehoeften van deze doelgroep.


In onze masterclasses denken we met je mee over manieren om dat onderwijs vorm te geven. Hoe? Door bijvoorbeeld te kijken hoe je de regie over het leerproces van (hoog)begaafde leerlingen met hen kunt delen of hoe je tijdens je leesonderwijs ruimte kunt maken voor alle leerlingen, inclusief de (hoog)begaafde leerlingen, om zich te ontwikkelen.

Via drie masterclasses van drie uren – die ook afzonderlijk van elkaar te volgen zijn – bieden we je een andere kijk op het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.

  • Masterclass 1: Begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte
  • Masterclass 2: Leerlingbegeleiding
  • Masterclass 3: Self en peer assessment



Benodigde voorkennis

Om de masterclasses te volgen is het een pré dat je kennis hebt van de theoretische achtergrond van hoogbegaafdheid. Daarnaast heb je kennis van en ervaring met de signalering en schooldiagnostiek, de richtlijnen compacten leerlijn 1 en 2 en met organisatie én materialen van verrijken.


Masterclass 1 - Begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte

Complexe zorgvragen met betrekking tot hoogbegaafde kinderen staat in deze masterclass centraal. Te denken aan kinderen die onderpresteren, vastlopen, dreigen thuis te zitten. We gaan in op de hulpvraag en welke stappen daarna te volgen zijn.

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je kennis over (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
  • heb je inzicht in de problematiek van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
  • heb je inzicht in de begeleiding van deze doelgroep.
  • heb je zicht op wat nodig kan zijn op school om antwoord te kunnen geven op de behoeften van deze leerlingen.



Masterclass 2 - Leerlingbegeleiding

Wanneer je slimme kinderen wilt helpen, is de juiste begeleiding nodig. Gesprekken voeren, een relatie met hen opbouwen, eigenaarschap geven. En dat allemaal met een klas vol andere leerlingen. Toch is de begeleiding van slimme kinderen van belang om ook hen de juiste zorg te kunnen bieden die zij nodig hebben. Het levert informatie voor jou en zelfinzicht voor de leerling op. Beide belangrijk om passend onderwijs te kunnen bieden waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat.

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je praktische handvatten om een gesprek met een (hoog)begaafde leerling te voeren.
  • weet je hoe je een gesprek met een (hoog)begaafde leerling kunt voorbereiden.
  • weet je hoe je gesprekken met deze doelgroep kunt organiseren.
  • ben je je bewust van je eigen houding, taal, toon en mimiek tijdens een gesprek met een (hoog)begaafde leerling.
  • heb je inzicht in effectieve feedback voor (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om effectieve feedback aan (hoog)begaafde leerlingen te geven.


Masterclass 3 - Self en Peer assessment

Als we het hebben over onderwijs aan slimme kinderen, dan hebben we het al snel over ‘leren leren’. Een belangrijk onderdeel van leren leren is dat het kind inzicht krijgt in het eigen leerproces. Door als leerkracht self en peer assessments in te zetten, stimuleer je de leerlingen om zelf na te denken over hun doelen en criteria waaraan ze moeten voldoen om die doelen te behalen. Deze informatie gebruiken de leerlingen vervolgens om telkens de eigen ontwikkeling te monitoren en hun leerproces bij te sturen.

Na het volgen van deze masterclass:

  • begrijp je wat randvoorwaarden zijn om self en peer assessments in te zetten bij (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om (hoog)begaafde leerlingen gezamenlijk doelen te laten bespreken en te evalueren.
  • heb je praktische handvatten om self en peer assessments in te zetten voor het monitoren van het leerproces van (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om (hoog)begaafde leerlingen aan te leren om hun eigen werk en dat van anderen te bekijken en daar feedback op te geven.