Het voeren van een leergesprek is een korte, maar effectieve manier om een kind meer eigenaarschap te geven bij zijn of haar eigen leerproces. Hoe praat je met je leerlingen en waar heb je het over in een leergesprek? Welke vragen zijn effectief en welke zijn minder geschikt? Wat wil je als leerkracht of als team bereiken met een leergesprek? Hoe houd je rekening met de ontwikkelingsleeftijd? En hoe bespreek je het vervolgens met ouders? In deze korte cursus krijg je effectieve en zeer bruikbare handvatten om direct aan de slag te gaan met effectieve leergesprekken met kinderen.
Deze cursus gaat in op de volgende punten:
Bijeenkomst 1
De bijeenkomst start met een korte theoretische inleiding over het doel van kindgesprekken. Vervolgens komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Bijeenkomst 2
In de tweede bijeenkomst worden de opgedane ervaringen met het kindgesprek besproken. Aan de hand van eigen beeldmateriaal wordt gekeken naar de gespreksvoering. Men leert van elkaars gesprekken. We staan o.a. stil bij:
Bij teamtrainingen wordt ook gesproken over schoolbrede afspraken ten aanzien van het doel, de frequentie en de rapportage van kindgesprekken.