Incompany training

Knoeien, Stoeien, Groeien!

Hoe daag je kinderen in de voorschoolse periode uit tot ontwikkeling?


Veel peutergroepen zijn tegenwoordig onderdeel van een Integraal KindCentrum (IKC). Ondanks het feit dat de basisschool en de voorschoolse opvang bij elkaar in één gebouw zitten, is het soms nog een zoektocht om de samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten te versterken. Deze samenwerking is van belang, omdat een doorgaande lijn voor verbinding binnen het IKC kan zorgen.


Over Knoeien, Stoeien, Groeien!

Peuters zijn steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen. Ze doen nieuwe ontdekkingen in de sociale en fysieke wereld, ontwikkelen hun taal- en rekenvaardigheden en vergroten hun denkvermogen. Met ‘Knoeien, Stoeien en Groeien!’ leer je hoe je kinderen in de voorschoolse opvang nog meer kunt uitdagen tot functioneel en aantrekkelijk spel. Van vakantie tot vakantie wordt er gewerkt rond een thema. Een natuurlijke periode waarbij alle tijd is de diepte in te gaan. Dit geeft de peuter rust én tijd om te ontwikkelen en de pm’er om te kijken wat de peuters nodig hebben en wat ze boeiend vinden.


‘Knoeien, Stoeien, Groeien!’ kun je toepassen binnen de kinderopvang, maar is juist ook heel geschikt voor een IKC waar in de kleutergroepen van de basisschool al gewerkt wordt met ‘Mooi, weer spelen!’.


OA2SE

‘Knoeien, Stoeien, Groeien!’ is een onderdeel van OA²SE. OA²SE staat voor Omvattend, Ambitieus & Aantrekkelijk, Samenhangend aanbod met Eigenaarschap, voor zowel leerkracht en pedagogisch medewerker als het jonge kind.

OA²SE is een concept waarmee je de begeleiding van kinderen op een andere manier vorm kunt geven. Thematisch werken staat centraal, waarbij het accent ligt op spelen en ontdekken. 


Naast ‘Knoeien, Stoeien, Groeien!’, dat gericht is op het voorschoolse, is er ook ‘Mooi, weer spelen!’ voor de onderbouw en ‘Alle hens ontdek’ voor de bovenbouw van de basisschool.