Incompany training

De rekenontwikkeling van het jonge kind

Spelenderwijs naar een gedegen getalbegrip

Uit onderzoek is gebleken dat het jonge kind t/m 7 jaar het meest leert van spel en dat de getalkennis van kleuters een grote voorspellende waarde heeft. Het bieden van een beredeneerd aanbod bij het jonge kind is dus van cruciaal belang voor de verdere rekenontwikkeling.


Van de leerkrachten in de onderbouw wordt verwacht dat zij:

  • Deskundig zijn op het gebied van jonge kinderen in het algemeen en meer specifiek ten aanzien van de rekenontwikkeling en de cruciale leermomenten.
  • Voldoende tijd opnemen in het lesprogramma voor effectieve en doelgerichte rekenactiviteiten, vanuit een verantwoorde didactiek waarbij alle domeinen aan bod komen.
  • De rekenontwikkeling van de leerlingen volgen en opvallende gebeurtenissen, hiaten, stagnatie of voorsprong signaleren.
  • Tijdig en adequaat inspelen op mogelijke rekenproblemen.

Een pittige opgave en van groot belang voor het bouwen van een solide fundament voor het rekenen!


Inhoud

Tijdens elke bijeenkomst krijg je informatie en praktische handvatten op het gebied van:

  • De rekenontwikkeling van het jonge kind en de cruciale doelen.
  • Het belang van spel.
  • De overgang van groep 2 naar groep 3.
  • De koppeling van rekendoelen naar directe instructie en spelactiviteiten.
  • Signaleren en analyseren van opvallendheden in de rekenontwikkeling.
  • Begeleiden van (mogelijke) rekenproblemen.



Wat anderen zeggen over deze training:

“Wauw, ik wist niet dat spel zo belangrijk was en dat ik er zoveel uit kan halen.”

“Wat een fijne praktische en interactieve training.”

“Ik ben zo blij dat we op deze manier de doelen weg kunnen zetten, dat geeft ruimte.”